1) EKOSISTEM PERKHIDMATAN AWAM NEGERI SARAWAK (PANS)
2) LATARBELAKANG AKPANS
Anugerah Kualiti Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak (AKPANS) pada awalnya dikenali sebagai Anugerah Kualiti Ketua Menteri Sarawak (AKKMS). Namun pada tahun 2010, anugerah berprestij ini telah dijenamakan semula kepada Anugerah Kualiti Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak (AKPANS).
Penjenamaan ini turut juga melibatkan pemerkasaan serta pemantapan kriteria penilaian dengan mengambilkira elemen /nilai kualiti Malcolm Baldrige, Star Rating MAMPU dan Pelan Tindakan SCS 10-20.
3) JAWATANKUASA AKPANS
Pengerusi
Setiausaha Kerajaan Sarawak
Ahli-ahli Jawatankuasa AKPANS
1 |
Setiausaha Kewangan Negeri |
2 |
Peguam Besar Negeri |
3 |
Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Transformasi Sosio-Ekonomi) |
4 |
Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Transformasi Penyampaian Perkhidmatan Dan Prestasi) |
5 |
Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Transformasi Luar Bandar) |
6 |
Setiausaha Persekutuan Sarawak |
7 |
Pengarah Unit Pemodenanan Perkhidmatan Negeri (Setiausaha Jawatankuasa AKPANS) |
4) STRUKTUR AKPANS
AKPANS merupakan satu mekanisme untuk mengukur tahap pencapaian prestasi dan mengiktiraf keberkesanan penyampaian perkhidmatan berdasarkan tadbir urus yang cemerlang melalui pematuhan piawaian kriteria-kriteria tertentu (best practices).
AKPANS ini terbahagi kepada 2 (dua) komponen iaitu
1) Anugerah Ketua Menteri Sarawak yang dibuat secara dwi-tahunan mengandungi 4 kategori iaitu:
2) Anugerah-anugerah khusus yang dibuat secara tahunan iaitu:
5) ANUGERAH KETUA MENTERI SARAWAK (AKMS)
6) ANUGERAH TAHUNAN
7) PROSES PENILAIAN AKPANS